Tarina – 28.7.2025
Viime vuosina hard seltzerit ovat nousseet suureen suosioon ympäri maailmaa – eikä syyttä. Kevyt, kupliva ja maustettu alkoholijuoma on vakiinnuttanut paikkansa niin kesäjuhlien kuin after work -hetkienkin suosikkina. Mutta mistä oikein on kyse, ja miksi hard seltzerit ovat niin suosittuja?
Hard Seltzer on hiilihapotettua vettä, johon on lisätty luonnollisia tai keinotekoisia makuja sekä alkoholia. Juoman alkoholipitoisuus vaihtelee yleensä 4–6 % välillä. Kyseessä on kevyt ja helposti juotava juoma, joka muistuttaa makuvissyä – mutta alkoholilla. Hard seltzerit nautitaan hyvin viilennettyinä ja niitä voi käyttää myös näyttävän drinkin ainesosana. Lisää jäitä ja koristeeksi hedelmiä, yrttejä tai marjoja.
Yksi hard seltzerien suosion salaisuuksista on niiden keveys. Monet vaihtoehdot sisältävät vähemmän kaloreita ja sokeria kuin perinteiset siiderit tai lonkerot, mikä tekee niistä houkuttelevan vaihtoehdon terveystietoisille kuluttajille. Lisäksi gluteenittomuus on monelle kuluttajalle tärkeää.
Hard seltzerit ovat osa niin sanottua “better-for-you” -juomatrendiä, jossa etsitään kevyempiä ja modernimpia tapoja nauttia alkoholia. Ne sopivat niin terassille, piknikille kuin juhliinkin – tyylikkäästi ja ilman turhaa makeutta.
Markkinoilla on nykyään laaja kirjo erilaisia hard seltzer -makuja. Suosituimpia ovat raikkaat, marjaiset tai hedelmäiset vaihtoehdot, kuten sitruuna, lime, vadelma ja mango. Yhä useammin tarjolla on myös yhdistelmiä tai erikoisempia makuja kuten omena-timjami tai lime-jalapeño.
Vaikka hard seltzer -buumi alkoi Yhdysvalloista, myös suomalaiset panimot ja juomabrändit ovat tarttuneet trendiin. Kotimaiset valmistajat ovat tuoneet markkinoille omat versionsa hard seltzereistä – usein puhtaalla lähdevedellä ja suomalaisilla mauilla höystettynä.
Kotimainen pientislaamo Ägräs Distillery valmistaa Fiskarsin ruukissa TOSI-seltzereitä. Kuten tislaamon filosofiaan sopii, ovat maut luonnollisia ja maanläheisiä. TOSI omena-timjami yhdistää raikasta hedelmää sekä yrttisyyttä. TOSI sitruuna-katajanmarja muistuttaa makumaailmaltaan monelle tuttua gin tonicia, mutta ilman sokeria. Molemmat tuotteet sopivat vegaaneille.
TOSI seltzerit eroavat kilpailijoitaan valmistutapansa osalta. Kun hard seltzerit valmistetaan yleensä lisäämällä veteen hiilihappoa, makuaromia ja tislettä tai käymisteitse valmistettua alkoholia, on TOSI-juomat valmistettu lisäämällä alkoholittoman oluen valmistuksesta poistettua alkoholia, permeaattia. Lisäksi tislaamolla on sekoitettu juomaan pieni tilkka maustamatonta väkevää tislettä. Kiertotalouden merkeissä, saman katon alla valmistuvat alkoholittomat oluet luovuttavat näin alkoholinsa TOSI-tuotteille, eikä alkoholi mene hukkaan.
Tuotteita on saatavilla tislaamon omasta kaupasta Fiskarsin vanhalta veitsitehtaalta sekä päivittäistavarakaupoista (K-kaupat, S-kaupat) ja ravintola-myynnistä.
Ravintola-asiakkaamme voivat tilata tuotteet suoraan Winetton kautta valikoimaansa.